Toyota zažívá revoluci: Platforma TNGA mění výrobu a snižuje náklady

TNGA je vysoce pružná a odvážná architektura, na níž Toyota staví všechny své poslední modely. Jako první se objevila u po všech stránkách revolučního Priusu. Málokdo však ví, že tato platforma má pět různých druhů, které velmi zásadně ovlivnily celý proces výroby.

Toyota Newsroom / Architekturu TNGA tvoří pět různě velkých platforem. Nejmenší je GA-B, která ještě nevstoupila na trh, na největší GA-L vznikly vlajkové modely Lexusu. Každá z nich má v Toyotě vlastní oddělení zaměřené na vývoj automobilů podobné velikosti, postavených na stejné platformě.

První model postavený v architektuře TNGA byl Prius čtvrté generace, s nímž se trhu představila platforma GA-C. Na stejném základě vznikl crossover Toyota C-HR a nová Corolla se třemi verzemi karoserie. Platforma GA-B bude základem pro Yaris nové generace a další městské modely Toyoty určené pro japonské zákazníky.

GA-K mají středně velké sedany, dodávky a SUV, včetně nové RAV4. Premiéra dalších se po celém světě teprve chystá. Jedná se například o Highlander, Siennu a pro japonský trh určený model Harrier i sedany Camry, Avalon a Lexus ES.  Platforma GA-L byla použita pro největší limuzínu Lexus LS a vlajkové kupé LC. Samostatnou platformu TNGA dostanou terénní auta postavená na rámu, tedy Land Cruiser, 4Runner nebo Sequoia.

Co mají společného?

Prezident Toyoty Akio Toyoda představil novou globální modulární architekturu TNGA v roce 2015 a od té doby se postupně zavádí u jednotlivých modelů. Jak zdůrazňuje redakce Wards Auto, v současné době jsou již na trhu automobily zastupující čtyři z pěti platforem, takže je dobře patrná složitost a technická vyspělost strategie Toyota New Global Architecture.

Společným jmenovatelem všech platforem TNGA je nízko uložené těžiště, atraktivní design se sníženými liniemi karoserie, bezprostřední reakce vozu na jednání řidiče, velmi pozitivní pocit z řízení a vyspělé systémy aktivní bezpečnosti předcházející kolizím. Společná je rovněž konstrukce snižující výrobní náklady a usnadňující modifikaci modelů, kterou lze použít ve variantě s náhonem na předek, zadek nebo na všechna čtyři kola.

Proč je TNGA pro Toyotu revoluční?

TNGA však není jen platforma. Zahrnuje také jednotlivé části včetně motorů, pohonných systémů a převodovek, ale i zásady projektování aut, výrobní linky, v nich používaná zařízení, a také pravidla organizace práce a logistiky. Jedná se proto o největší revoluci v dosavadní historii výrobního systému Toyoty, který přinesl globální úspěch nejen značce, ale i celé japonské ekonomice.

Architekturu TNGA budou mít v budoucnu téměř všechny modely Toyoty, se dvěma výjimkami u sportovních vozů: Toyota GT86 vznikla ve spolupráci se Subaru, které dodalo motor typu boxer snižující těžiště. Tato spolupráce pokračuje i při práci na nové generaci modelu. Nová Supra je zase výsledkem spolupráce s BMW. Konstruování sportovních vozů ve spolupráci s jinými firmami přesto není pro koncern Toyota pravidlem. Nové vlajkové kupé Lexusu – grand tourer LC – vzniklo na platformě Toyoty GA-L.

Štítky:,